Addis på kryss og tvers

November 2016: I forbindelse med oppstarten av Indezi har vi sett store deler av Addis Ababa by. For en stor del fra innsiden av en taxi.

For oss var det naturlig å starte jakten på potensielle samarbeidspartnere i Etiopias hovedstad, Addis Ababa. Det er en stor by med ca. 3,3 millioner innbyggere. I løpet av våre tre turer til Etiopia det siste året har vi hatt en rekke møter både med produsenter, myndigheter og organisasjoner på alle kanter av byen. 

Taxi

Selv om Addis Ababa har en splitter ny metrobane konkluderte vi raskt med at taxi var den mest effektive måten å komme seg rundt i byen på. Kapasiteten på metrobanen er sprengt for lengst. Vi gjorde riktig nok et par forsøk på å komme med banen i rushtiden en ettermiddag, men ga etter hvert opp. 

Heldigvis er det sjelden langt mellom hver ledige taxi, og prisene er gode - i hvert fall i forhold til norske priser.

Men det skader absolutt ikke å prute. Til gjengjeld må du regne med at bilen for lengst har sett sine beste dager. Servicen er det lite å si på - det hendte stadig vekk at vi spurte om sjåføren kunne vente til vi var ferdig på møtet, og det var sjelden - eller aldri - noe problem. 

Variert

Byen er veldig trafikkert, og vi oppdaget fort at det var lurt å beregne god tid. Samtidig er det spennende å følge med på det som skjer utenfor bilvinduet. 

Addis har en god blanding av spennende arkitektur som har tydelig signatur fra flere epoker i det forrige århundre, småbutikker, kirker, moskeer og ikke minst byggeplasser. Over alt popper det opp nye, gedigne og fancy hoteller og forretningsbygg. Samtidig må stadig flere gamle boligområder og bygg vike plassen for byutviklingen.